foodpanda trains homechefs on its platform
Dhaka July 03 2022 :
foodpanda Bangladesh conducted a day-long training session for homechefs who sell their homemade food items on the platform. The training initiative was part of its capacity building efforts for home-based entrepreneurs.
The training module covered technical aspects such as tab operations, promotion, and brand building. Moreover, the training also focused on hygiene and the best practices of kitchen operations. Homechefs also shared their experiences, the challenges they faced and sought suggestions on how they can better optimize their businesses.
foodpanda launched homechef initiative during the pandemic to support aspiring homechefs to sell their food online. Since the launch of the initiative, more than 10,000 home-cooks, roughly 70% are women, have signed up on the platform. They are earning a substantial income through selling their homemade food on foodpanda.
Bangladesh has made substantial progress in improving women’s lives and achieving greater economic involvement of women across sectors. The majority of women in this region are inherently good cooks. This initiative creates an opportunity for many, particularly homemakers who had been considering starting their own food business and earning a considerable amount of profits to run their families.
হোমশেফদের জন্য ফুডপ্যান্ডার প্রশিক্ষণ কর্মসূচি
ঢাকা ৩০ জুন ২০২২ :
ফুডপ্যান্ডা প্ল্যাটফর্মে ঘরে তৈরি খাবার বিক্রি করা হোমশেফদের জন্য একদিনের প্রশিক্ষণ কর্মসূচি আয়োজন করেছে অনলাইন ফুড ও গ্রোসারি ডেলিভারি প্রতিষ্ঠান ফুডপ্যান্ডা। ঘরে বসেই যে কেউ উদ্যোক্তা হতে পারবেন এমন উদ্যোগের অংশ হিসেবে হোমশেফদের দক্ষতা বৃদ্ধির লক্ষ্যে সম্প্রতি প্রতিষ্ঠানটির গুলশান কার্যালয়ে এ প্রশিক্ষণের আয়োজন করা হয়।
ট্যাব অপারেশন, প্রমোশন এবং ব্র্যান্ড বিল্ডিং এর মতো বিষয়গুলো নিয়ে এতে আলোচনা করা হয়। পাশাপাশি, কিচেন অপারেশনের ক্ষেত্রে স্বাস্থ্যবিধি সম্পর্কেও তাদের জানানো হয়। এ সময় হোমশেফরা নিজেদের অভিজ্ঞতা থেকে তাদের বিভিন্ন প্রতিবন্ধকতা তুলে ধরেন এবং ব্যবসাকে এগিয়ে নেওয়ার জন্য এর সমাধান কী হতে পারে তা জানতে চান।
কোভিড মহামারীর সময় ঘরে বসে আয়ের সুযোগ তৈরির লক্ষ্যে হোমশেফ উদ্যোগ চালু করে ফুডপ্যান্ডা। এখন পর্যন্ত ফুডপ্যান্ডার এ উদ্যোগে ১০ হাজারের বেশি হোমকুক সাইন আপ করেছেন। যাদের প্রায় ৭০ শতাংশই নারী। ফুডপ্যান্ডায় ঘরে তৈরি খাবার বিক্রি করার মাধ্যমে তারা ভালো আয় করার সুযোগ পাচ্ছেন।
বাংলাদেশে নারীদের জীবনমানের ইতিবাচক পরিবর্তন হয়েছে এবং বিভিন্ন সেক্টরে তাদের সম্পৃক্ততার ফলে অর্থনৈতিক দিক থেকে উল্লেখযোগ্য অগ্রগতি হয়েছে। সাধারণত এ অঞ্চলের অধিকাংশ নারীরা রান্না সম্পর্কিত বিষয়গুলো ভালো জানেন। ফলে যে গৃহিণীরা ঘরে বসেই আয়ের সুযোগ খুঁজছেন তাদের জন্য হোমশেফ উদ্যোগটি ভালো সুযোগ হতে পারে।